0
No products in the cart.
ورود و عضویت

چگونه به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟

m.alizadeh
۱۶ اسفند ۱۳۹۹
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه

در سال‌های اخیر فروشگاه‌های اینترنتی زیادی در کشور شکل گرفته‌اند و کالاهای بسیار متنوعی را عرضه می‌کنند. سرعت و سهولت انجام خرید اینترنتی باعث شده که هر روز افراد بیشتری به سمت این نوع خرید سوق پیدا کنند. اما با گسترش استقبال از فروشگاه های اینترنتی، زمینه برای سوءاستفاده افراد سودجو نیز فراهم شده؛ افرادی که با راه اندازی وب‌سایت فروش اینترنتی، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. اقدامات این گونه افراد سبب شده اعتماد بعضی کاربران نسبت به خریدهای اینترنتی خدشه‌دار شود. اما باید توجه داشته باشید که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و قابل اطمینان هستند و می‌توانید با خیال آسوده از آنها خرید کنید. کافی است قبل از خرید، وب‌سایت آن فروشگاه را به دقت بررسی کنید و پس از اطمینان یافتن از اعتبار آن، کالای مورد نظر خود را سفارش دهید. آنچه در ادامه می‌خوانید در بردارنده راهکارهایی است که به شما می‌آموزد چگونه می‌توانید به یک فروشگاه اینرنتی اعتماد کنید. پس قبل از خرید از یک فروشگاه آنلاین به نکات زیر توجه کنید.

نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیک (E-Namad) نشانه‌ای نمادین است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، به کسب و کارهای  اینترنتی مجاز اعطا می‌شود. این نماد پس از بررسی وب‌سایت و احراز هویت و صلاحیت مالک آن (اعم از حقیقی یا حقوقی) صادر می‌شود.
هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسـمیت دادن بـه فعالیـت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است.
در حال حاضر تنها فروشگاه‌هایی معتبر هستند که نماد اعتماد الکترونیک را از وزارت صنعت، معدن و تجارت، دریافت کرده‌اند. مرکز توسعه تجارت الکترونیک پس از بررسی فروشگاه اینترنتی و تطابق عملکرد آن با قوانین، نماد اعتماد الکترونیکی را به آنها اعطا می‌کند. این فروشگاه‌های اینترنتی، به طور مداوم تحت نظر این سازمان قرار دارند و در صورت تخطی از قوانین، نماد اعتماد آنها لغو خواهد شد.
در صورتی که مشتری در فرآیند خرید از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک، با مشکلی مواجه شود، این فروشگاه ملزم به پاسخگویی و پیگیری هستند. همچنین در خرید از این فروشگاه‌ها، خطر ربوده شدن رمز دوم کارت، ارسال نشدن سفارش و مشکلاتی از این قبیل وجود ندارد.
توصیه می‌شود که پیش از سفارش کالا، از وجود نماد اعتماد الکترونیک در وب‌سایت فروشگاه اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از جعلی نبودن این نماد، بر روی آن کلیک کنید تا صفحه‌ای حاوی مشخصات فروشگاه اینترنتی، وضعیت اعتبار ای‌نماد و نام صاحب امتیاز باز شود. دقت کنید که آدرس (URL) وب‌سایت فروشگاه با آدرسی که در این صفحه معرفی می شود، یکسان باشد. همچنین توجه داشته باشید که صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید، صفحه اصلی مرورگر باشد و نه یک عکس و تصویر از یک مرورگر. آدرس (URL) این صفحه باید با http://www.enamad.ir آغاز شده باشد.
همچنین می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت اینماد نام فروشگاه مورد نظر خود را در لیست کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی جستجو کنید.

درگاه پرداخت الکترونیک

امکان پرداخت از طریق درگاه پرداخت الکترونیک، یکی از مواردی است که به یک فروشگاه اینترنتی اعتبار بیشتری می‌بخشد و می‌تواند برای مشتری اطمینان خاطر بیشتری ایجاد کند. چرا که برای ارائه درگاه پرداخت الکترونیک ، تشریفات قانونی خاصی رعایت می‌شود و مدارک شخصی و اعتبار بانکی مدیران وب‌سایت به دقت بررسی می‌شود و پس از تایید مدارک توسط بانک، این درگاه در اختیار مدیریت وب‌سایت قرار می‌گیرد.
درگاه‌های بانکی با استفاده از پروتکل‌های امن SSL، ارتباط شما را با بانک مورد نظر برقرار می کنند. برای اطمینان از امنیت درگاه، در هنگام پرداخت به نوار آدرس وب‌سایت بانکی که از طریق فروشگاه به آن متصل شده‌اید، دقت کنید. اگر در ابتدای آدرس عبارت  HTTPS مشاهده شود، آن درگاه کاملا امن است. اما اگر در نوار آدرس صفحه بانک مورد نظر، عبارت HTTP دیده می‌شود، هرگز اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد نکنید.

نماد ساماندهی(رضا)

ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به عنوان مرجع احراز هویت مدیران تمام پایگاه‌های اینترنتی بوده و وابسته به  مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. تمامی اطلاعات ثبت شده سایت‌ها در این ستاد در کارگروه تعیین محتوای مجرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این که در سامانه جدید ستاد ساماندهی به کاربران احراز هویت شده یک لوگو اعطاء می‌شود، نمایش این لوگو در وب‌سایت باعث ایجاد اعتمادسازی بیشتر برای کاربران خواهد شد.

سهولت پیگیری سفارش

فروشگاه‌های اینترنتی موظفند پس از ثبت سفارش و پرداخت آنلاین مبلغ سفارش، با ارائه راهکار‌های آنلاین و غیر آنلاین، امکان پیگیری سفارش را برای خریدار فراهم کنند تا او بتواند از خرید خود و نحوه ارسال کالا اطمینان حاصل نماید. یک فروشگاه اینترنتی معتبر، پیگیری سفارش را برای مشتری‌های خود تسهیل می‌کند تا بتوانند در کمترین زمان پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

مشاوره و پاسخگویی تلفنی

یک فروشگاه اینترنتی معتبر، باید بخشی را برای ارائه مشاوره به خریدار در نظر بگیرد تا مشتری بتواند قبل از اقدام به خرید، با استفاده از راهنمایی‌های مشاوران فروشگاه، کالایی متناسب نیاز خود انتخاب کند. فروشگاه‌های معتبر باید بتوانند در اسرع وقت به تماس‌های مشتریان خود پاسخ دهند.

نظرات مشتریان قبلی

با بررسی بخش نظرات یک وب‌سایت فروش اینترنتی، می‌توانید اطلاعات مفیدی را درباره عملکرد آن فروشگاه به دست آورید. مشتریان قبلی فروشگاه معمولا میزان رضایتمندی خود را در بخش نظرات منعکس می کنند و با دقت در نظرات کاربران می‌توانید تا حدی با عملکرد سابق فروشگاه مورد نظر آشنا شوید.

محتوای به‌روز

فروشگاه‌های معتبر می‌کوشند با بهره‌گیری از تیم‌های پشتیبانی، همواره محتوای وب‌سایت خود را به روز نگه دارند.

یک پاسخ به “چگونه به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟”

  1. غلامرضا چیرگی گفت:

    با سلام یه شماره تماس در سایت بگذارید تا قبل از سفارش نهایی مطمیین شویم مشکلی پیش نمیاد.مثلا هزینه ارسال به شهرستان قید نشده.باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

یخچال فریزر دوقلو بخریم ویا سایدبای ساید؟؟

یخچال فریزر دوقلو بخریم ویا سایدبای ساید؟؟ این سوالی است که اکثر مشتریان به ویژه زوج های جوان ...
محمد باباگپ
۰۳ شهریور ۱۴۰۰

برترین و پرفروش ترین برند های کولر آبی کدامند؟

فصل گرما که می رسد، دوباره پای کولرهای آبی به خانه ها باز می شود. با توجه ...
امیرحسین روشندل پور
۲۰ تیر ۱۴۰۰

چرا لباسشویی دوو بخریم؟چون که دوو …

مقدمه امروزه با توجه به خروج برندهای مطرح جهانی از جمله سامسونگ الجی بوش و... مسعله خرید لوازم ...
امیرحسین روشندل پور
۱۰ تیر ۱۴۰۰
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه